Тарифи на проїзд: про шляхи досягнення компромісу та монополію ринку перевезень на Київщині

Не встигли мешканці Київщини оговтатись від підняття вартості на комунальні послуги, як  отримали наступний удар по і так злиденному бюджету сімей. Цього разу – від автоперевізників на приміських маршрутах.16195698_1016682665130995_7276589884470664608_n

Починаючи з 1 січня 2017-го майже на всіх маршрутах у передмісті Києва почали піднімати ціну проїзду на 1 гривню. Тривалі новорічні свята і це питання не дуже привернуло увагу людей, якби на цьому все зупинилось. Однак, уже з 16 січня ціни на проїзд знову підскочили, цього разу — від 3 гривень і вище. При цьому, абсолютно не враховується відстань, яку проїжджає пасажир: чи то одна зупинка, чи від кінцевої до кінцевої. У результаті, вартість, яку сплачує пасажир за проїзд 1 кілометру сягає, в окремих випадках, 3 гривень!

Така ситуація спровокувала супротив, активісти Вишневого, Боярки та інших населених пунктів, що межують з Києвом, розпочали акції протесту. Приєдналися до протистояння й представники Києво-Святошинської районної парторганізації Руху В. Наливайченка «Справедливість» на чолі з головою Святослав Козиревим та однопартійцями — Мариною Дехтяр, Сергієм Крупним, Віктором Натягою, Олександром Ющенком.

Святослав Козирєв підготував звернення до Голови КОДА щодо підняття цін на перевезення, яке базувалося на скаргах жителів Києво-Святошинського району. Раніше тариф на проїзд на приміських маршрутних автобусах встановлювався Київською облдержадміністрацією. Після 6 травня 2015 року перевізники самостійно визначають вартість проїзду, на свій розсуд  (Постанова КМУ від 25 березня 2015 р. № 240). А органи місцевого самоврядування та держадміністрації самоусунулись від регулювання цінової політики та дотримання норм при перевезенні пасажирів, прописаних у законодавстві. Це породило можливість ведення нечесної конкуренції (або відсутності такої взагалі) та корупційних змов між перевізниками. Відсутність конкуренції впливає на підвищення ціни проїзду, і дає можливість перевізникам диктувати свої умови, без врахування фінансових можливостей пасажирів.

16177532_1016682668464328_461251578945113748_o

Питання ще й в тому, що рішення конкурсної комісії з визначення перевізника на той чи інший маршрут, має «корупційний відтінок». Рішення приймається на користь «кращого» — на основі або хабарів, або політичного тиску. Технічний стан транспортних засобів та рівень комфорту для пасажирів вкрай низькі: холодні, прокурені водіями салони, хамство деяких водіїв, кількість пасажирів у годину пік перевищує технічно заявлену. Більшість власників перевізників — діючі депутати обласних та місцевих рад, які саме і відповідають за формування політики громадських перевезень.

Під час довгих переговорів із працівниками КОДА щодо передачі  голові Київської обласної державної адміністрації  Олександру Горгану звернень громадян Києво-Святошинського району і марних намагань викликати його на зустріч із громадськістю, з’ясувалося: за годину має відбутись робоча нарада з представниками автоперевізників. Тож, завдяки збігу обставин та наполегливості активістів Руху «Справедливість» Людмили Мартиненко, Святослава Козирєва та Марини Дехтяр і представників громадськості, люди змогли потрапити на стратегічно важливу зустріч і озвучити запити, продиктовані їхнім протистоянням із перевізниками. Основна вимога мешканців Київщини — відновлення державного регулювання у сфері автомобільного транспорту, а також необхідність поновлення контролю за якістю надання послуг перевізниками з боку Головавтотрансінспекції України. Є нагальна потреба зробити процедуру проведення тендерів із перевезення максимально прозорою  та публічною. Вкрай необхідно провести аналіз структури тарифу та тарифної сітки на перевезення, з подальшим його донесенням широкому загалу, оприлюдненням у ЗМІ.  А ще потрібно зробити обстеження та отримати  експертні висновки щодо технічного стану маршрутних автобусів, які обслуговують населенні пункти Київської області, адже  їх значний відсоток вже давно має бути списаний і потребує оновлення транспортного парку.

16195219_1016682728464322_2642326851562827600_n 16194869_1016682725130989_7182550845453390443_n

У свою чергу, під час наради в КОДА від представників перевізників (Олексія Петренка – представника Асоціації автоперевізників Київської області, Миколи Хоменка – Голови ради з питань автомобільних перевезень при КОДА, Олега Сотнікова — заступник голови Ради перевізників при КОДА, депутата Бучанської міської ради) прозвучали наступні аргументи на користь такого значного підвищення цін: через девальвацію національної валюти відбувся значний зріст вартості пального та запчастин для рухомого складу, який на 80% складається з імпортних складових; підняття з 1 січня мінімальної зарплатні; велике соціальне навантаження: приватним перевізникам не відшкодовуються витрати на перевезення пільгових категорій населення; банки закрили можливість кредитування на придбання нового рухомого складу, бо ситуація з доларом нестабільна і вони вважають це зоною ризику. На перший погляд підняття цін  логічно та ґрунтовно пояснено. Однак, при більш детальному дослідженні виникають питання: яку долю в  тарифі складають вартість пально-мастильних матеріалів, зарплатня працівників і т. Д.? На це відповіді люди так і не почули.

Орім того, немає  важелів впливу на незаконний обіг готівки — коштів на проїзд, які громадяни сплачують без отримання квитків. Необлікований прибуток, який неможливо контролювати та справедливо оподатковувати, осідає не тільки в кишенях перевізників, а й у кишенях «лобістів» конкурсних торгів.  «Галузь перевезень генерує більше 10 мільйонів доларів, ми наполягатимемо на справедливому ціноутворенні, максимальній прозорості, переході на електронні квитки, виведення галузі з «кешу», — заявив керівник Київської обласної парторганізації Руху «Справедливість» Костянтин Бєдовой.

Так, за данимим  ЄБРР, у містах Західної Європи втрати при зборі виручки у міському транспорті складають 2-3%, у Східній Європі — 2-7%. А в містах України — 25-40% через використання паперових квитків, людський фактор та відсутність автоматичного обліку пільговиків. І лише зараз (17 січня 2017 року) Верховна Рада прийняла в першому читанні відповідний законопроект 4121 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті».

У свою чергу, голова Київської обласної державної адміністрації пан Горган після проведеної наради оголосив рішення:

  1. Провести роботу по комунікації з усіма автотранспортними організаціями, дати їм доручення негайно надати всі розрахунки по кожному маршруту. Автотранспортні підприємства, які не нададуть точний розрахунок вартості і коефіцієнту її збільшення, будуть працювати з Державною службою з безпеки на транспорті і Фіскальною службою.
  2. Створити робочу групу для з’ясування, які маршрути підняли ціну особливо масштабно  і на яких маршрутах це підняття спричиняє соціальну напругу для того, щоб пропонувати органам місцевого самоврядування  для соціально вразливих категорій населення в тих випадках, де підняття маршруту дійсно обумовлене розрахунками розроблялись муніципальні програми, які будуть встановлювати компенсацію для соціально вразливих верств населення. Для цього створюється робоча група з числа перевізників, керівництва КОДА і громадськості тих міст і районів від підняття вартості проїзду потерпають найбільше.
  3. На наступному тижні невідкладно провести засідання громадської ради автоперевізників при КОДА і запросити на нього громадськість. По області зробити оголошення про проведення цієї ради. Тому що, якщо така проблема є в інших районах і містах  Київської області, щоб представники громадськості встигли долучитись до участі в цій нараді.

Сподіваємося, громадськість і перевізники, завдяки втручанню державних органів,  зможуть досягти компромісу і відновити соціальну справедливість.

Автор: Марина Дехтяр, Алла Збанацька